Mietek Grocher.

Jag, Qui, Mietek & Anton.
¨
Idag har det varit en väldigt otrolig dag, ett minne jag kommer ha kvar hela livet. Mietek Grocher* var hos oss idag som jag berättade om igår, alla 9or var där och kollade. Och det var en sådan mäktig upplevelse, en sorlig, jobbig, och framför allt känslosam stämning i hela aulan. Alla vet hur svårt det är för tonåringar att sitta helt stilla och tysta i mer än en timme, men nu så var alla knäpp tysta och helt inne i Mietek's berättelse i över två timmar.
Jag kan inte beskriva känslan man får när man hör allt han har varit med om, allt hemskt han har varit med om - jag kan inte ens föreställa mig det i huvudet vissa delar, jag och jessica (och flera 100 andra) satt och grät under nästan hela föreläsningen. Varje gång han började gråta, började vi gråta.
Tänk er att vara med under 9 koncentrationsläger och förintelseläger, se hela sin familj och vänner bli dödade och/eller bli torterade, vara med om allt han vart med om och ändå orka stå där och berätta och återuppleva allt om och om igen som han gör, bara för att kunna berätta det för oss. Ca 180 föreläsningar om året har han och han har hållt på i mer än tio år. Han är 85 år också. Och inte bara föreläsningen på 2 timmar hade han, efteråt var han kvar en timme till där x antal elever fick stanna kvar och fråga frågor och höra ännu mer om Andra Världskriget orkade han med. Mietek Grocher är en man jag ser upp till, och har en otroligt stor respekt för, för vad han varit med om och att han orkar stå och prata om det.
¨
Nej, jag kan knappt skriva mer utan att börja gråta.
Efter skolan var hängde jag med Qui till John Bauer för att vara två timmar på ekonomi pogrammet, och ag är inte ens 5% intresserad av det, utan jag följde bara med Qui, bra vän man är va? ;)
Sedan när jag kom hem har jag gjort nada. Nu ska jag iallafall bortsta håret!
¨
*Mietek Grocher är en man som var med under hela Andra Världskriget och är en av de få som överlevde och ännu orkar prata om det, det finns bara mindre än 10 stycken i Sverige. Han åker runt till olika skolor och berättar om det han har varit med om. Han talar 100% sanning, när man hör honom kan man inte tvivla på ett ord han säger. Han har även skrivit en bok som heter ''Jag överlevde'' och den kan man köpa i vissa affärer, men också när han kommer till skolan och då får man den signerad + en personlig hälsning och allt för bara 140 kr, den kostar mer i affärerna.
Han tar även inte emot några pengar från skolorna han besöker och pengarna från böckerna går till att trycka upp ännu fler böcker till fler elever.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback